Verhaal #31 Aalbers: groeit in 90 jaar uit tot data-driven badkamerspecialist

27-12

Afgelopen maand werd ik door Wijchen zakenvisie benaderd met de vraag of we een bijdrage wilde leveren aan de special over familiebedrijven. Natuurlijk willen we dat! Er is genoeg te vertellen over de historie van ons familiebedrijf. Maar wat ik nog veel leuker vind om te vertellen is hoe we naar de toekomst kijken. Zie hieronder het artikel en zie hier de pdf versie met ons interview op pagina 12.

 

---------------------------

Aalbers: groeit in 90 jaar uit tot data-driven badkamerspecialist

"Waar we nu staan met ons bedrijf is ook de verdienste van mijn grootvader, oom, vader en neef maar vooral van ons loyale team medewerkers", opent Frank Aalbers. Hij is de telg van de Wijchense 'badkamer'-familie met een geschiedenis die teruggaat naar de jaren ‘30 van de vorige eeuw. Hij runt nu samen met Harm Jansen Aalbers badkamers.

"Grootvader Aalbers startte met een fietsenwinkel aan de Spoorstraat in Wijchen. Gaandeweg evolueerde het bedrijf tot een installatietechnisch bedrijf waar steeds meer de focus kwam te liggen op loodgieterswerk. Mijn oom Henk nam het bedrijf van zijn vader over, en breidde uit met het installeren van complete badkamers. In de jaren '70 kwam mijn vader Peter in de zaak. Toen we aan de Spoorstraat uit ons jasje waren gegroeid, verkaste het bedrijf in de jaren '90 naar de Kraanvogelstraat. 

Er was een duidelijke splitsing binnen het bedrijf met enerzijds de installatietechniek en anderzijds de badkamers. Rond 2006 nam mijn neef Pieter de zaak over. Hij verkocht Aalbers installatietechniek en opende 5 jaar later een tweede Aalbers badkamers vestiging in Oosterbeek. De focus lag voornamelijk op het hoge segment badkamers. De crisis sloeg toe, en de stap pakte anders uit dan verwacht. In 2016 dreigde het doek te vallen en daarmee zou er een einde gekomen zijn aan het familiebedrijf Aalbers badkamers. Samen met mijn compagnon Harm Jansen besloot ik Aalbers Badkamers over te nemen. Uiteraard hebben we rationeel-zakelijk gekeken naar de haalbaarheid, maar voor mij was de overname ook een emotionele beslissing. Ik zou het eeuwig zonde vinden als het bedrijf overging in andere handen en onze familienaam van de gevel zou verdwijnen. We besloten gezamenlijk het bedrijf te kopen, een nieuwe koers in te slaan en het bedrijf verder te ontwikkelen."

Focus op leefstijl

Sinds de overname hebben we in de bedrijfsstrategie duidelijke veranderingen aangebracht. Voorheen richtten we ons vooral op een bepaald segment, namelijk het hoge segment. Nu ligt de focus veel meer op mensen en leefstijlen. Of we nu aan badkamer maken in het midden segment of in het exclusieve segment dat doet er niet toe, we willen unieke badkamers ontwerpen en maken waar onze klanten blij van worden. 

Dertig of veertig jaar geleden was “een prima product” vaak voldoende voor een mooie omzet of een goedlopend bedrijf. Mijn oom begreep vanaf de start van Aalbers badkamers al hoe hij zich moest onderscheiden ten opzichte van zijn concurrentie. Namelijk door een badkamer te realiseren van uitstekende kwaliteit met oog voor detail. Deze hoge mate van vakmanschap kun je alleen leveren met eigen personeel was zijn overtuiging. Harm en ik onderschrijven dit en zetten dit ook door, maar een goed product alléén is eigenlijk niet meer voldoende. Consumenten zijn op zoek naar producten die bij hun “lifestyle” passen en ze willen ontzorgt worden. Ze hebben geen tijd om alles uit te zoeken, maar ze hebben wel een duidelijke mening en weten vaak precies welke elementen ze wel en welke ze niet terug willen zien in een badkamer. 

Kenmerken, interesses en motieven van onze klant 

Wij hebben vrij snel een compleet beeld van de leefstijl, kenmerken, interesses en motieven van onze klant. Onze verkoper, het échte gezicht van Aalbers badkamers, Martien Borgers heeft inmiddels al een kwart eeuw badkamers ontworpen en verkocht. Hij heeft al enkele duizenden badkamers ontworpen en dus minimaal evenzoveel mensen geholpen. Wij verrijken deze enorme database aan kennis en zo kunnen wij middels de leefstijlen-methode onze doelgroep nog beter definiëren. We gebruiken overigens alleen de data die wij nodig hebben om onze doelgroep nog beter van dienst te kunnen zijn. Al het overige verwijderen wij. 

Doordat we precies weten wie onze doelgroep is kunnen we hier onze aanpak op aanpassen. Dit maakt het voor zowel de klant ons voor ons een gestroomlijnder proces omdat we beter weten wat de klant wel of niet wilt. Om een voorbeeld te geven. Wij herkennen 8 verschillende hoofdleefstijlen. Ongeveer 20% van onze klanten heeft een duidelijk paarse leefstijl. Dit betekent dat ze ondernemend, besluitvaardig en prestatie gericht zijn. Consumenten met een Paars profiel hebben een duidelijk (carrière) doel in hun leven. Zij hebben dan ook relatief vaak een bestuurlijke of leidinggevende functie in een onderneming. Zij hechten waarde aan een goede maatschappelijke positie, maar hebben daarnaast ook een duidelijke drive om vernieuwend bezig te zijn. Dit zien we terug in hun oog voor kunst en design, en hun voorliefde voor innovatieve producten en gadgets. Hiermee houden we rekening in ons ontwerp en we laten deze groep klanten andere merken en showroom opstellingen zien dan bijvoorbeeld de aqua doelgroep die meer waarde hecht aan historie en traditie. Daarnaast proberen we voor onze paarse doelgroep juist te verrassen in het ontwerp door elementen te verwerken die ze juist niet verwachten zoals een wand voorzien van Arte behang of een inspirerende Bisazza mozaïek vloer. Dit moeten we juist niet doen bij de aqua doelgroep. Die wil niet verrast worden en kiest vaker voor zekerheid. Kortom we zijn dus veel meer bezig met het op de juiste manier inzetten van data om zo de beste badkamer voor onze klanten te realiseren.

Co-making

Wij hebben de afgelopen jaren gemerkt dat onze klant in sommige gevallen een stap verder wil. Niet alleen een nieuwe badkamer maar een totaal nieuw interieur incl. keuken en badkamer. Wij krijgen dan de vraag of wij ook partijen weten die met eenzelfde passie en oog voor detail en kwaliteit bijvoorbeeld een compleet interieur kunnen ontwerpen en realiseren. Daarom willen wij aankomend jaar een volgende stap zetten in de groei van ons bedrijf door middel van co-making. Co-making met bedrijven die een vergelijkbare doelgroep hebben maar bijvoorbeeld in een andere regio actief zijn of juist een spannende, vernieuwende visie hebben op wonen en interieur. Wij willen in ons pand aan de Kraanvogelstraat ruimte bieden aan bedrijven die ons en elkaar aanvullen en specialismen in huis hebben die uniek zijn. Bedrijven waarmee wij kunnen innoveren. Denk hierbij aan (binnenhuis)architecten, interieurbouwers, installatietechnische bedrijven, lichtexperts etc. Wij zijn dan ook heel blij en trots dat Daph binnenkort als eerste co-making partner een ruimte betrekt in ons pand. Daph is een binnenhuisarchitect met waanzinnige projecten in heel Nederland. 

“We blijven met ons bedrijf altijd dichtbij onze kern, namelijk de badkamers maar ik vind dat we altijd moeten blijven experimenteren, leren, innoveren, grenzen opzoeken en verleggen om zo ook de komende decennia relevant te blijven als familiebedrijf”, aldus Frank Aalbers.

meer inspirerende verhalen