Verhaal #14 "In bad met...,"

08-09

In de rubriek “In bad met…,” stellen wij iedere week iemand van de Aalbers familie aan jullie voor. Dit kan één van onze collega’s zijn maar ook iemand die niet bij ons werkt maar wel iemand die wij bewonderen om wat hij of zij doet of ons simpelweg inspireert. Dit keer “In bad met Peter Aalbers”. Peter is sinds jaar en dag onze projectleider.

Peter is in de jaren ’70 begonnen bij Aalbers aan de Spoorstraat 77 in Wijchen. Dit pand werd te klein en remde de groei van Aalbers badkamers. Hij werkte destijds nog als loodgieter en was nog helemaal niet bezig met badkamers op een manier zoals Aalbers badkamers dat nu doet. De verhuizing van de Spoorstraat naar de Kraanvogelstraat heeft alles in een stroomversnelling gebracht, zowel voor Peter als voor het gehele bedrijf.

Schaalvergroting en professionalisering stonden centraal zonder dat het ten kosten mocht gaan van de kwaliteit. Om dit te kunnen waarborgen was een goede rolverdeling nodig. Peter heeft tot op dat moment altijd zelf de projecten uitgevoerd. Hij was “1 van de jongens” en werkte altijd hard om de gewenste kwaliteit te leveren. Peter werd door de collega’s al gezien als de leider. Voor vragen kon je bij Peter terecht. Diezelfde rol vervulde hij overigens ook bij AWC waar hij de natuurlijke leider was van het beroemde (naar eigen zeggen :) ) maar ook beruchte AWC 1 in de jaren ’70-‘80. Maar dit terzijde. Projectleider wat hield dat eigenlijk in moet Peter gedacht hebben?

Zodra de badkamer verkocht is komt Peter in beeld. Hij is verantwoordelijk voor de badkamer zodra hij het ontwerp van onze ontwerpers ontvangt. Harm: “Peter is met zijn kennis en ervaring misschien wel 1 van de belangrijkste personen binnen ons bedrijf”. Peter haakt gelijk in: “ik vind mijzelf helemaal niet zo belangrijk als Harm zegt. Wie pas belangrijk zijn dat zijn “onze jongens”. Iemand die bij ons een badkamer koopt weet dat wij erg goede badkamer specialisten bij ons hebben werken. Peter: ”onze jongens vormen de kern van Aalbers badkamers. Zij zorgen ervoor dat de kwaliteit iedere keer weer boven verwachting is. Ik zorg ervoor dat de jongens zoveel als mogelijk ontzorgt worden. Hiermee bedoel ik dat ik de randvoorwaarden per project opstel, er voor zorg dat de materialen op het juiste moment op de juiste plek zijn en ik altijd bereikbaar ben. Vervolgens krijgt iedereen bij mij de vrijheid en de verantwoordelijkheid om het project tot een succes te maken, iedere keer weer”. Harm: “dit is ook de manier van werken die wij toejuichen. Uitdagen en de jongens ruimte geven om te ontwikkelen”.

Als één ding helder is dan is het dat Peter de rol van projectleider met verve en naar eigen inzicht en smaak vormgeeft. Peter: “Het mooie aan mijn werk vind ik de omgang met mensen, zowel de collega’s als onze klanten. Unieke badkamers maken is toch iets wat je samen doet. De kennis van onze specialisten en ontwerpers maar ook de input van de klant die zijn of haar eigen persoonlijkheid terug wilt zien in de badkamer. Ik zorg er tijdens de realisatie van de badkamer dan ook voor dat dit niet uit het oog verloren wordt. Wat ik daarnaast ook erg mooi vind aan mijn werk is dat mensen ons altijd toelaten in hun comfort zone. De badkamer is toch een privé vertrek waar “vreemden” niet vaak worden toelaten. Dit respecteren wij ook altijd en wij gaan dan ook met de grootst mogelijke voorzichtigheid en zorgzaamheid te werk. Als de badkamer dan klaar is en wij alles netjes hebben achtergelaten dan pak ik altijd even dat momentje. Dan denk ik dat hebben wij toch weer geflikt. Ook in het “hart” van deze woning is een échte Aalbers badkamer geplaats”.  

Frank: “Als je nu eens terugkijkt op jouw loopbaan tot nu toe en ook vooruitkijkt, wat denk je dan”? “Het is altijd goed om terug te kijken omdat je nooit moet vergeten waar je vandaan komt”, zegt Peter. Wat mij echt is bijgebleven en waar ik trots op ben is dat ik in de jaren ’70 samen met Piet, Mattheu en mijn broer Henk aan een avontuur ben begonnen dat de basis vormt voor wat Aalbers badkamers nu is. Eerlijk gezegd denk ik dat er op de werkvloer niet zo gek veel gaat veranderen. Iedere badkamer heeft toch die waterleiding en afvoer nodig en die moeten wij nog steeds monteren, met de handen. En hoe je dat moet doen? Dat weten wij en die kennis brengen wij iedere keer weer over op de nieuwe generatie zodat die kennis niet verloren gaat. Natuurlijk zijn er technologische ontwikkelingen en speelt duurzaamheid een steeds belangrijkere rol maar in de regel is de badkamer dé plek om tot rust te komen en jezelf op te frissen. Dit verandert niet. Wat ik denk dat er wel gaat veranderen en waar Aalbers badkamers nog stappen heeft te zetten is de beleving bieden aan klanten in de showroom en het benutten van de online kansen. Maar ik heb de plannen van de nieuwe directie mogen zien en ik weet zeker dat wij de juiste stappen snel gaan zetten!”

Daarnaast denk ik dat het profiel van de badkamer specialist van de toekomst verandert ten opzichte van pak ‘m beet 20-30 jaar geleden. Hiermee doel ik niet op de basis maar op nieuwe technieken en persoonlijke ontwikkeling. Die keer dat iemand 40-50 jaar in dienst blijft bij een bedrijf is steeds zeldzamer aan het worden. Jongeren willen uitdaging, persoonlijke ontwikkeling, verantwoordelijkheid en de balans tussen werk en privé meer in eigen hand hebben. Dit moet je als bedrijf stimuleren en die ruimte bieden vind ik. Je kunt personeel hier beter in faciliteren, ze laten ontwikkelen zodat ze nog beter worden in wat ze doen met het risico dat ze je ooit gaan verlaten dat wel. Maar dit niet doen en het risico lopen dat jouw personeel onvoldoende kwaliteit heeft, ongemotiveerd is, niet meer aansluit op de filosofie van je bedrijf en je als bedrijf niet meer waar kunt maken waar je voor staat vind ik een veel groter risico. Peter: “ik ga ieder jaar ook actief opzoek naar jonge enthousiastelingen met potentie die ons team willen komen versterken. Ik kan binnen een paar dagen beoordelen of iemand de potentie en “wil” heeft om het bij ons te gaan maken. Eerlijk gezegd is niet iedereen geschikt voor dit vak en moeten wij ook wel eens mensen teleurstellen. Maar zodra je bij ons werkt en voldoet aan de verwachtingen (of zelfs daarboven) dan heb je een mooie toekomst voor je.

Frank en Harm: “Peter is een man met een groot hart, dit blijkt ook uit het feit dat hij altijd erg begaan is met zijn jongens op de werkvloer. Peter is ook een man met een eigen manier van werken. Hij weet ons altijd scherp te houden en zorgt ervoor dat we het klantbelang niet uit het hoog verliezen. De klant centraal en niet wij. Hij was ook een van de eerste die tegen ons zei dat we eens goed na moesten denken over de positionering van Aalbers badkamers”. Peter: “Ja dat klopt :)! De consument in de regio wil in de eerste plaats kwaliteit en kwaliteit kunnen wij bieden in ieder segment niet alleen het hoge segment. Wij zijn heel erg goed in het hoge segment, wij weten als geen ander hoe wij unieke badkamers moeten ontwerpen en realiseren. Maar ik ben ervan overtuigd dat wij dit ook kunnen in het midden segment. Frank: “dit delen wij en daarom werken wij ook steeds vaker samen met leveranciers die ons alternatieven kunnen bieden zodat we ook unieke badkamers in het midden segment kunnen ontwerpen en realiseren. Naast een exclusieve lijn producten hebben de leveranciers vaak een lijn die daarop lijkt maar beter is voor de portemonnee van de klant. Harm: “daarnaast combineren wij verschillende lijnen van de verschillende leveranciers. Dit doen wij door bijvoorbeeld enkele exclusieve objecten in een badkamer te combineren met een basic lijn. Dit geeft vaak het gewenste “wow-effect” bij de klant, de kwaliteit blijft hoog maar dit heeft wel een positieve invloed op de investering”.  Peter: “met ieder budget kunnen wij uit de voeten, we ontwerpen een unieke badkamer en kunnen dit realiseren zonder dat dit afbreuk doet aan de kwaliteit”. Frank: “beste in de regio?” Peter: “Beste”? Dat weet ik niet, maar we horen wel bij de top en de ambitie om de beste te zijn is een goede. Ik denk dat je als bedrijf ook niet moet zeggen dat je de beste bent, de consument moet dit voor je doen. Dit gebeurt vanzelf als je de kwaliteit en service blijft leveren die van je verwacht wordt. Gewoon doen waar je goed in bent en dit met passie doen dan komt de rest vaneigens”. Frank: “vaneigens?”. Peter: “ja, vanzelf bedoel ik, is Wijchens” :).

Tot slot: Peter als je nu naar je eigen toekomst kijkt, wat denk jij dan? Peter: “volgend jaar ben ik 45 jaar in dienst. Dat moment vind ik een mooi moment van bezinning. Maar als ik heel eerlijk ben en alvast vooruit kijk dan denk ik dat ik lekker ga genieten van wat het leven nog meer te bieden heeft. Ik blijf op een of andere wijze betrokken bij Aalbers badkamers maar mijn focus ga ik verleggen van werk naar ontspanning en rust!”

Volgende keer hebben we een heel bad vol! We stellen dan onze badkamer specialisten aan jullie voor in “in bad met…”. Sommige van deze jongens werken al hun hele leven bij Aalbers badkamers maar we hebben ook young rebels. Nieuwsgierig? Check binnenkort onze website weer.

Tot snel!

Frank
Eigenaar & blogger
Aalbers badkamers

meer inspirerende verhalen